Mercedes klasy S - Przegląd samochodów z segmentu F cz.1
Segment F od zawsze był pokazem możliwości marki. Najlepsze i najnowsze technologie oraz niesamowity design. Nic zaskakującego, że samochody z tego segmentu często są modelami flagowymi w gamie marki. Coraz więcej producentów wystawia swojego zawodnika do tej nieustannej walki najlepszej limuzyny. Najbardziej znanymi przedstawicielami segmentu F są Mercedes S-class, Audi A8, BMW serii 7, Lexus LS, Jaguar XJ oraz Porsche Panamera.
W najbliższych dniach przyjrzymy się tym dziełom inżynierii.
Paul B photo
Mercedes S-class:
Pierwsza S klasa o oznaczeniu W116 pojawiła się w 1972 roku, jako następca legendarnego W108. W116 wprowadziła całkowicie nowy design, a w topowej wersji 450 SEL (gdzie SEL oznacza wydłużony rozstaw osi o 10 centymetrów) pneumatyczne zawieszenie i silnik o pojemności 6.9 litra w układzie V8.
W gamie silnikowej znalazły się silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Wielu uważało go za najlepszy samochód świata. Posiadał wiele nowinek poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy - jak tempomat, ABS, pancerny zbiornik paliwa, mocne reflektory i wiele innych.
Model W116 wygrał nagrodę samochodu roku 1974 i został wyprodukowany w ilości blisko pół miliona egzemplarzy.
Kolejne generacje wprowadziły wiele zmian, nowe silniki i praktycznie każda z nich była wyznacznikiem luksusu i wzorem samochodu idealnego.
W gamie silnikowej znalazły się silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Wielu uważało go za najlepszy samochód świata. Posiadał wiele nowinek poprawiających bezpieczeństwo i komfort jazdy - jak tempomat, ABS, pancerny zbiornik paliwa, mocne reflektory i wiele innych.
Model W116 wygrał nagrodę samochodu roku 1974 i został wyprodukowany w ilości blisko pół miliona egzemplarzy.
Kolejne generacje wprowadziły wiele zmian, nowe silniki i praktycznie każda z nich była wyznacznikiem luksusu i wzorem samochodu idealnego.
Druga generacja (W126) (przez wielu uważana, za najpiękniejszą s-klasę) otrzymała bardzo zaawansowany na tamte czasy układ elektryczny, co wprowadziło funkcjonalność samochodu na inny poziom. Dostępny był również opcjonalny pakiet AMG oraz Brabus oraz wersje nadwozia coupe (SEC).
Samochód cechował się nieprawdopodobnym prowadzeniem. Mimo swoich wymiarów potrafił zaskoczyć dynamiką. Stylistyka oraz gangsta styl w tym samochodzie są na najwyższym poziomie.
Trzecia generacja (W140) to samochód, który nadal spotykamy na ulicach.
Poprawiona aerodynamika oraz silniki o niesamowitych mocach opracowane wspólnie z AMG pozwoliły na stworzenie wersji, które rozpędzały 5,1 metrową bryłę do blisko 300 km/h. A w wersji Brabus 7.3s V12 do 370km/h (!). Jest to silnik używany w hipercarze Pagani Zonda.


Bardzo dyskusyjna sylwetka wielu nie przypadła do gustu, jednak otwierała ona nowy rozdział w Mercedes-Benz. Funkcjonalność tej bryły dawała się we znaki w wielu sytuacjach. Przy parkowaniu wysuwały się antenki z czujnikami, na autostradzie współczynnik oporu powietrza był bardzo niski, co zredukowało szumy w kabinie. Układ kierowniczy pracował w różnych trybach, zależnych od prędkości, a wisienką na torcie przełomowych zmian była kolorowa nawigacja dostępna w opcji.
Czwarta generacja (W220) zaprezentowana w 1998 była dużym przełomem technologicznym. Gama silnikowa była również szeroka jak w poprzednikach, a topowa wersja o oznaczeniu S65 AMG (wytwarzana jedynie na zamówienie) 612 koni mechanicznych i 1000 momentu obrotowego. Cena takiego egzemplarza wynosiła lekko ponad 1 000 000 zł.
Mercedes wprowadził w tym modelu pakiet stylistyczny AMG, co sprawiało, że wersje słabsze wyglądały o wiele agresywniej.
Producent chwalił się 340 patentami i 30 różnymi nowinkami technologicznymi. Komfort jazdy w tym samochodzie ewaluował na inny poziom. Nowy układ napędu na cztery koła, system redukcji przechyłów, aktywny tempomat, większa ilość poduszek powietrznych to tylko kilka z nich.
Mercedes wprowadził w tym modelu pakiet stylistyczny AMG, co sprawiało, że wersje słabsze wyglądały o wiele agresywniej.
Producent chwalił się 340 patentami i 30 różnymi nowinkami technologicznymi. Komfort jazdy w tym samochodzie ewaluował na inny poziom. Nowy układ napędu na cztery koła, system redukcji przechyłów, aktywny tempomat, większa ilość poduszek powietrznych to tylko kilka z nich.
Piąta generacja (W221) to samochód nadal pożądany przez wielu. Produkowany był w latach (2005-2013). Najwyższa jakość materiałów, duży wybór silników, komfortowe wnętrze oraz trwałość.
Cena egzemplarzy używanych waha się od 40 000 zł do 150 000 zł w zależności od przebiegu, silnika, roku produkcji oraz wersji wyposażenia.
W221 był pierwszym samochodem w gamie pod znaku gwiazdy z inteligentnym systemem reagującym za kierowcę. W razie niebezpieczeństwa na drodze S klasa potrafiła sama zahamować oraz sama trzymała pas ruchu. Pojawiła się również kamera na podczerwień, czujnik martwego pola, DVD, telewizja cyfrowa czy też silnik elektryczny wspomagający spalinowy, -co było pierwszą "hybrydą" Mercedesa.
Szósta generacja (W222) jest aktualną generacją flagowca Mercedesa produkowaną od 2013 (lift 2017) i to na niej skupie się najbardziej. Mimo, że w tym (2020) roku zostanie zaprezentowany następca, to W222 wygląda niezwykle świeżo. Ten samochód nie może się nie podobać.
Zacznijmy jednak od silników:
Bryła flagowca mimo swoich wymiarów (5,11-5,24m) jest bardzo zgrabna. Karoserie zdobią ostre przetłoczenia, grill czy perfekcyjne reflektory w technologi LED. Wybór wzoru felg czy lakieru jest ogromny.
S-klasa zawsze zaskakiwała wnętrzem. Z każdą generacją było nowoczesne i z przepychem, a jednocześnie bardzo eleganckie. Jakość materiałów i dbałość o detale oddają pozycje Mercedesa. W tym samochodzie każdy poczuje się niezwykle.
Na desce rozdzielczej widzimy dwa niezależne ekrany wysokiej rozdzielczości. Funkcjonalność tego rozwiązania pokazuje lista wyposażenia standardowego jak i liczba opcji.
W 2017 roku W222 przeszedł lift, zmiany w silnikach to nie wszystko. Wcześniej wspomniane reflektory zostały ulepszone, teraz zapewniają widoczność na 650 metrów(!). System multimediów dostał nowe funkcje i zmiany prowadzące do przybliżenia nas do jazdy autonomicznej.
Mercedes zadbał również o pozostałych pasażerów, wprowadzając zapachy z wentylatorów, lepsze masaże czy nowe oświetlenie wnętrza o sześćdziesięciu czterech barwach.
Warto wspomnieć o wersjach spod znaku Maybach - marki która w latach 20 i 30 produkowała najcenniejsze samochody luksusowe.
Mercedes nazywa tą wersje "ukoronowaniem najwyższego poziomu motoryzacyjnego luksusu"
Indywidualny dobór każdego z materiału, a nawet szwów oraz wydłużony rozstaw osi to znaki rozpoznawcze Maybacha. Chyba każdy wolałby usiąść z tyłu :)
Moja ulubiona wersja S-klasy to wersja od tunera BRABUS. I w tym przypadku jest kilka wariantów.
W tym przypadku jest to BRABUS Rocket 900, gdzie 900 oznacza moc - 900 koni i 1500 nM z silnika V12 6.3L. Samochód można rozróżnić przede wszystkim poprzez logo z literą B zamiast gwiazdy Mercedesa.
W tym roku poznamy następce W222 - kolejną S-klasę, która będzie zachwycać swoją dostojnością i innowacyjnymi technologiami, być może będzie to kolejny przełomowy model od producenta z Stuttgartu.
Szósta generacja to zdecydowanie mój faworyt :)
OdpowiedzUsuńŚwietny opis! Czekam na więcej!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy temat. Można się dowiedzieć wielu interesujących informacji na temat Mercedesa.
OdpowiedzUsuńMercedes to klasa sama w sobie.
OdpowiedzUsuń